Prin prezenta, Federația Națională a Sindicatelor din Agricultură și Alimentație „Agroindsind” din Republica Moldova, examinând inițiativa CNSM privind poziția Ministerului Finanțelor al Republicii Moldova cu privire la impozitarea aplicării tichetelor de masă, comunică următoarele:
- Orice guvernare, indiferent de conjunctura ei politică, este obligată să activeze în albia legislației naționale în vigoare, care prevede, în cazuri de așa gen, prin intermediul Comisiei Naționale pentru consultări și negocieri colective: analizarea argumentată a unor asemenea inițiative, consultări cu societatea civilă, inclusiv Sindicatele, Patronatele și elaborarea poziției comune, obținute prin dialog și compromis reciproc avantajoas. Cu regret, practica de luare a deciziilor unilaterale, fără consultări, promovată de fosta guvernare, continua.
- Asociațiile de Business, încă din anul 2006, prin intermediul Agenției Naționale de Business, promovează ideea ”Pachetului social”, ca instrument de bază în atragerea și fidelizarea față de companie a forței de muncă, care demonstrează, ultimii ani, o avalanșă dezastruoasă a migrației peste hotare (deja numărul cetățenilor s-a redus cu 1.000.000).
- Statul, în prezent, oferă peste 100 de facilități fiscale și vamale, mai mult de jumătate din ele sunt oferite de peste 20 de ani. Nimeni nu cunoaște care sunt aceste facilități, lista beneficiarilor, impactul și rezultatul economic al acestor facilități. Cunoaștem doar că în 2019 costurile bugetare de la aceste facilități vor depăși suma de 23 miliarde lei.
- Cine a evaluat aceste facilități și de ce s-a decis să se înceapă anume cu tichetele de masă, care afectează cel mai vulnerabil segment al populației și înrăutățește și mai mult mediul economic din țară, unde salariul minim este cel mai mic între țările Est Europene:
- Republica Moldova – aproximativ 150 de dolari SUA,
- România – 446 euro, Polonia – 523 euro,
- Slovacia și Cehia – 520 euro,
- Croația – 505 euro, Ungaria – 464 euro,
- Ucraina (unde are loc conflict militar) – 142 euro.
- Argument că impozitarea tichetelor de masă se face datorită pierderilor enorme în bugetul de stat nu rezistă nici o critică, având costul anual de 120 milioane lei pe fondalul a 23 miliarde lei (vezi punctul 3). Impozitarea tichetelor de masă înseamnă, de fapt, anularea lor și aduc prejudicii enorme imaginii Ministerului Finanțelor și actualei guvernări în ansamblu.
- Concomitent, apelăm la: partenerul nostru de dialog social – Federația Națională a Patronatelor din Agricultură și Industria Alimentară; Subiecții Federației „Agroindsind”, să se solidarizeze în privința problemelor abordate mai sus și viziunea consolidată la subiect.
Considerăm că o poziție comună de așa gen, necesită a fi expusă și în cadrul unei conferințe de presă la nivel național (CNSM).
Întru informarea membrilor de sindicat,ar fi oportun de a fi publicat și in ziarul Vocea poporului.
Păi, redacția „Vocii…” poate prelua materialele de pe pagina noastră, cu indicarea sursei. Rămâne dorință să fie!